close
تبلیغات در اینترنت

بررسی رابطه عناصر باغ سازی و نظام معماری حاکم بر آن در ایران با ممالک شرق

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

بررسی رابطه عناصر باغ سازی و نظام معماری حاکم بر آن در ایران با ممالک شرق

بازدید: 191
بررسی رابطه عناصر باغ سازی و نظام معماری حاکم بر آن در ایران با ممالک شرق

درمیان جلوه های گوناگون هنر معماری ایران، باغ ایرانی با ظاهری آکنده از سادگی و طراوت بر پایه اصولی مشخص و بنیادین، نمایش نمادینی از بهشت موعود است

دانلود بررسی رابطه عناصر باغ سازی و نظام معماری حاکم بر آن در ایران با ممالک شرق

باغ ایرانی
راه ابریشم
هنر باغسازی
عناصر باغ ایرانی
نظام معماری حاکم بر باغ
رابطه باغهای ایرانی با باغهای هند و چین
بررسی رابطه عناصر باغ سازی و نظام معماری حاکم بر آن در ایران با ممالک شرق
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معماری
دانلود پایان نامه ارشد معماری
دسته بندی کارشناسی ارشد
فرمت فایل doc
حجم فایل 0 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 195

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی معماری

بررسی رابطه عناصر باغ سازی و نظام معماری حاکم بر آن در ایران با ممالک شرق ( هند و چین)

 
چکیده : 
درمیان جلوه های گوناگون هنر معماری ایران، باغ ایرانی با ظاهری آکنده از سادگی و طراوت بر پایه اصولی مشخص و بنیادین، نمایش نمادینی از بهشت موعود است. هنرمند معمار با تکیه بر اصول اولیه معماری ایرانی و آگاهی از شرایط اقلیمی و توانمندی­های طبیعی مناطق مختلف و با الهام از توصیفات متون مقدسی چون قرآن کریم پیرامون باغ های بهشت، باغ ایرانی را خلق می‌‌کند.
 
قدم نهادن در باغهای ایرانی ما را به این اندیشه وا میدارد  که چه رمز و رازی در پس ظاهر آراسته ی انها نهفته است که بعد از گذشت قرنها کهنه نمیگردد و همچنان با نگاهی جذاب ، انسان امروزی را به سوی خود دعوت میکنند . در انطباق با توصیف بهشت درقرآن کریم که آیاتی از جمال و جلال خداوندی است معماران مسلمان با عنایت به این توصیف ها به ساخت باغهایی دراین جهان فناناپذیر پرداخته اند تا جلوه ی از فناناپذیری و جاودانگی جهان ابدی و باغهای بهشتی باشد.
 
جنبه های تکنیکی باغسازی ایرانی در هویت بخشی به هنر منظر سازی مورد علاقه و استفاده ملل شرق قرار گرفته و منجر به خلق آثار بدیع و بی نظیری چون تاج محل گردیده است . تجلی پردیس سازی ایران در آراء جهانگردان خارجی و مورخان ایرانی خاصه در دوران صفوی بازتابهای ویژه  داشته است که میتواند نشان ازاهمیت والای معماری ایرانی دربازسازی تمثیلی باغ ایرانی از بهشت باشد.
 
 این نوشتار درابتدا ضمن معرفی پیشینه تمدن و فرهنگ ایران باستان، انتقال و نفوذ آن را به ممالک شرق ( هندوچین) از زوایایی گوناگونی چون هنر و راه ابریشم مورد بررسی قرار میدهد ، سپس با تجزیه و تحلیل عناصر باغ ایرانی و نظام معماری حاکم بر آن به تشریح و مقایسه کاخ هشت بهشت با تاج محل میپردازد . شایان ذکر است که در این مسیر علاوه براسناد موجود و تصاویر ،از توصیفات حهانگردان نیز بهره گرفته شده است .نتایج این تحقیق نشان میدهد که درادوار مختلف تاریخ  این گرایش وجود داشته است تا باغهایی احداث شود که با تعابیری که از بهشت آخرت مطرح میشده ، برابری کند و  به عنوان کالبدی ترین هنر قابل انتقال به ملل دیگر، خودنمایی کنند. دراین راستا از بهره گیری پیشنه هنری و فرهنگی سرزمین دریغ نمیشود .
 
 
کلمات کلیدی:

باغ ایرانی

راه ابریشم

هنر باغسازی

عناصر باغ ایرانی

نظام معماری حاکم بر باغ

رابطه باغهای ایرانی با باغهای هند و چین

 
 
مقدمه
معماری ایرانی دارای ویژگی هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای جهان از ارزش و رمز و رازی مختص به خود برخوردار است این ویژگی چون طراجی متناسب به هندسه ای بدیع ، تناسباتی موزون، سازه ای دقیق و خلاقیت هایی نو و بالاخره تزئیناتی گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری این سرزمین است .هنر باغسازی یکی از کهن ترین هنرهای ایرانیان است که دارای سنت های ارزشمند و قدرتی معنوی است و به بهترین وجه به سمت شمالی ـ جنوبی جهت گیری میشود . شکل باغ در ایران از دیر باز تاکنون با طبیعت  و میزان آسیب شناسی کامل داشته ، بنابراین از دیر باز باغ ها به شیوه های گوناگون ساخته شده است .
 
 با روی اوردن ایرانیان به دین اسلام ، جهان بینی اسلامی باعث ترویج باغسازی ایرانی در تمام نقاط ایران شد . لذا ایرانیان بهشتی  را دراین عالم طرح کردند که با خصوصیات این دنیا مطابقت دارد اما تصویری از اخرت را تداعی میکند و بالاخره میتوان اذعان داشت که باغ ایرانی  مزین به نظم و تناسب ، برخوردار از حرمت و محرمیت ، منزه از بیهودگی و افراط و تفریط ، مساعد با قناعت و صرفه جویی و مجهز به پایداری است .
 
 فرهنگ ایرانی ،انسان  را جدا از طبیعت  نمیداند بلکه او را همراه با سایر عناصر طبیعت و جزء لاینفک آن و دل سپردن به طبیعت و استفاده از مناظر طبیعی را علاوه براینکه پی بردن به آیات و نشانه های خدامی بیند، موجب حظ بصر و نشاط روان آدمی میداند . ازاین رو معماری و هنر ایران به شدت طبیعت گرا است . این اصل در باغ ایرانی سبب به وجود آمدن  فضاهای نیمه باز مانند ایران و کوشک شده است . پیونددهنده   فضای طبیعت و بخش ساخته شده  میباشد .
 
مهمترین مشخصه باغ ایرانی  که آن را دریک نگاه از باغهای دیگر ملل متمایز میسازد  هندسه حاکم برآن است چرا که طرح کالبدی آن بر اساس ساختار هندسی بسیار دقیق ،حساب شده و منحصر به فرد شکل یافته است که درآن به طور عمده از اشکال مربع و مستطیل استفاده میشود . باغ ایرانی در عین وحدت در ضوابط کلی ، هندسه و مصالح اجرایی ، دارای تنوع  فضایی بی نظیری است . تنوع فضایی باغ با تعریف فضاهای مستقل از هم از طریق محدود سازی ، تنظیم فاصله دید ، بهره گیری از اشکال هندسی، طرح کاشت - ترکیب بندیهای متفاوت از گونه های گیاهی، کارکردهای فضایی آب ،  بهره گیری از مصالح و امثال ان نمود پیدا میکند . محورهای اصلی  ، محورهای فرعی ، کرت ها ،انواع حوض ها و فضاهای ساخته شده نشان از یک نظم و وحدت سازی در کلیت باغ می دهند.
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده :4
واژه های کلیدی :5
مقدمه6
 

فصل اول :  فرهنگ و تمدن ایران باستان11

1 _ 1 _  از اسلام تا صفویه14
1_ 1 _ 1_  معماری16
1 _ 2 _ دوره مغول و تیموریان18
1 _ 2 _ 1 _ معماری19
1 _ 3 _ مشخصات هنرایرانی26
1 _ 3 _ 1 _ کاخ داریوش، تخت جمشید ، کهن ترین اثر معماری28
خاور دور28
1_ 3 _ 2 _ پیکر تراشی32
1_ 1_ 3 _ صنایع دستی33
1 _ 4 _ درآمیختگی هنر ایرانی35

 

فصل دوم: فرهنگ هند37

2 _ 1 _ هندوستان37
2 _ 1 _ 1 _ وضعیت تاریخی و اجتماعی37
2 _ 1 _ 2 _ وضعیت اقتصادی40
2 _ 1 _ 3 _ تمدن هند باستان40

2 _ 2 _ روابط اقتصادی ( بازرگانی ) ایران و هند43

2 _ 3 _ زبان و ادب فارسی در شبه  قاره هند44
2 _ 4 _ جلوه هایی از هنر ایران در هند47
2 _ 4 _ 1 _ معماری48
2 _ 5 _  نخستین دوران هنر هند49
2 _ 5 _ 1 _ معماری و پیکر تراشی آغازین؛ سلطه آئین بودا53

2 _ 6 _ معیار زیباشناختی درهنر باغسازی تیموریان هند55

 

فصل سوم:  آمیزش هنر ایرانی با چین56

3 _ 1_ چین57
3 _ 2 _ هنر چین58
3 _ 2 _ 1 _ دوره شانگ60

3 _ 3 _ روابط میان چین و خاور نزدیک65

3ـ 3 _ 1 _ درآمد : پیشینه تاریخی70
3ـ 3 _ 2 _ از صدر اسلام تا دوره مغولان72
3ـ 3 _3 _ از هجوم مغولان تا دوره  تا دوره شاه عباس اول ( 1308ـ 996 ه)74
3 _3_4_ دوره تیموری78

3 _4_ اشتراکات هنر ایرانی و اسلامی با هنر شرقی79

ـ تاثیر و نفوذ هنرهای ایرانی و اسلامی در شرق81
3 _ 5_ هنر باغسازی چینی ( معماری باغستانی)84
3 _ 5 _ 1  معماری86
 

فصل چهارم : 4 ـ انتقال هنر و فرهنگ از راه ابریشم89

4 _ 1 _  تاریخچه راه ابریشم89
4 _ 2 _ایران و راه ابریشم92
4 _ 3 _ انتقال فرهنگ و راه ابریشم96
4 _3 _1_ آیین ها و ادیان98
2ـ آیین بودایی98
4ـ دین مسیحیت100
5 ـ کیش مانوی100
6ـ آیین زرتشت101
7ـ دین اسلام102
4 _ 3 _ 2 _ هنر ، صنعت و فن اوری103
4 _ 3 _ 3 _ زبان و ادب و دانش105
4 _ 4 _عاقبت راه ابریشم108
 

فصل پنجم:  باغ ایرانی112

5 _ 1 _ سرچشمه ها112
5 _2 _ پایه های معین باغ117
ـ سومین رکن باغ تقسیم آن به چهار قسمت است .118
ـ چهارمین رکن باغ مرکز ان است .118
ـ پنجمین عنصر اصلی این باغ آرمانی کوشک است.118
5 _ 3 _  تاریخچه باغ ایرانی119
5 _ 4 _ تاثیر باغسازی ایران بر باغسازی سایر ملل125
5 _ 5 _ برخی عناصر گونه شناختی معماری باغ127
5_ 6 _ تعاریف باغ و باغ ایرانی128
5 _ 6 _ 1_  باغ ایرانی چیست ؟128
5 _ 7  _ عناصر باغ ایرانی133
5 _ 7 _ 1 _ عناصر اصلی134
5 _ 7 _ 2 _ عناصر فرعی140

 

فصل ششم: نماد شناسی باغ ایرانی141

6 _ 1 _ گیاهان در باغ ایرانی142
6 _ 1 _ 1 _ درختان143
6 _1 _ 2 _ بوته ها145
6 _ 1 _3 _ گلهای تزئینی147
6 _ 2 _ آب در باغ ایرانی149
6 _ 2 _ 1 _ نهرهای بهشتی153
6 _3  _ سبک و معماری  باغ ایرانی154
6 _ 3 _ 1 _ چهار باغ در ارشاد الزراعه156
6 _ 4 _ هندسه حاکم بر باغ ایرانی158
6 ـ 4 _ 1 _ گستردگی دید158
6 ـ4 _ 2 _ محورهای آب159
6 _ 4 _ 3 _  هندسه مستطیلی159
6 ـ 4 _ 4 _  تقارن160
6 _ 4  _ 5 _  مرکزیت160
6 _ 5 _ دید گاه جهانگردان درباره باغهای ایرانی160
 

فصل هفتم :مقایسه کاخ هشت بهشت با تاج محل166

7 _ 1 _ هشت بهشت166
7 _1 _ 1 _ دیدگاه جهانگردان در باره هشت بهشت168
7_2 _هشت بهشت و ساختار نظام فضایی معمار ایرانی173
7 _ 2 _ 1 _  مرکز گرایی در کاخ هشت بهشت174
7 _ 3 _ تاج محل176
7 _ 3 _ 1 _ تاریخچه176
7 _ 3 _ 2 _  ساختار و اصول حاکم بر تاج محل179
7 _ 3 _ 3 _ تزئینات183
7 _ 3 _ 4 _ معمار تاج محل184
 
فصل هشتم:جمع بندی 185
8 _ 1 _ جمع بندی نتایج185
8 _ 2 _ ارائه پیشنهادات189
فهرست منابع190
 
 
 
 
 

دانلود بررسی رابطه عناصر باغ سازی و نظام معماری حاکم بر آن در ایران با ممالک شرق


این مطلب در تاریخ: یکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 20:27 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 8

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1,627
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,860
آي پي امروز آي پي امروز : 278
آي پي ديروز آي پي ديروز : 295
بازدید هفته بازدید هفته : 1,627
بازدید ماه بازدید ماه : 76,701
بازدید سال بازدید سال : 654,312
بازدید کلی بازدید کلی : 1,885,224

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.224.50.28
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : دوشنبه 01 آبان 1396

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت