close
تبلیغات در اینترنت

سیستم های سازه ای

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

سیستم های سازه ای

بازدید: 189
سیستم های سازه ای

در این مقاله سعی خواهم کرد تا
سیستمهای متداول ساخت و طراحی سازه را معرفی نمایم و به بررسی انان پرداخته شود.

البته به دلیل زیاد بودن مطالب
فقط نام برخی از سیستمها با مشخصات خلاصه نوشته میشود و در مقالات اینده به بررسی
کلی خواهیم پرداخت.

 

  1:سیستم
سازه ای با دیوار باربر:
این سیستم قدیمی ترین و
اشنا ترین  روش ساخت می باشد که امروزه به دلایل ایین نامه ای و نیروهای جانبی زیاد
مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

۲:قاب
مفصلی مهاربندی شده:
این سیستم از قدیمی ترین سیستم
های سازه ای بوده که مورد توجه مهندسین در سالهای قبل و حتی امروزه میباشد.در این
روش بارهای ثقلی بر قاب مفصلی وارد شده و به دلیل مفصلی بودن قاب سازه معیین بوده و
به صورت استاتیکی تحلیل میشود و بارهای جانبی بر مهار بندهای ان وارد شده و
مهاربندها به روشهای تقریبی یا دقیق قابل تحلیل است لذا در سالهای دور به دلیل عدم
وجود حسابگرهای ماشینی در سازه  ها از این سیستم بیشتر استفاده میشد به عنوان
مثال:  برج ایفل- برج امپایر استایت در نیویورک و…. ….بااین سیستم ساخته شده
اند( برج امپایر استایت در سال ۱۹۳۱ ساخته شده و در ان از مهاربند های غیر هم محور
واتصالاط پرچی استفاده شده است این برج به مدت ۴۰ سال بلند ترین سازه ی جهان به
شمار می رفت)

 

۳:قاب
خمشی:
بعد از جنگ جهانی دوم اجرای سازه های بتنی
اغاز شده و ساختمانهای بتنی به دلیل اجرای هم زمان قاب ان به فرم قاب خمشی ساخته
میشود البته میتوان سازه های فلزی را نیز به فرم قاب خمشی اجرانمود.به هر حال در
قاب خمشی نیرو های ثقلی و جانبی در تکه گاههای تیرها لنگر خمشی ایجاد میکند و نیز
تیرها و ستونها در تحمل تمامی نیروهای وارده باهم وارد عمل می شوند لذا تحلیل
المانهای این نوع قابها باید همزمان انجام گیرد.

 

۴: قاب
خمشی مهار بندی شده:
گاها نیروهای جانبی به قدری
زیاد بوده که المانهای تیر و ستون قاب خمشی به تنهایی قادر به تحمل ان نمی باشد لذا
از مهاربندهای مختلف برای کمک به انها استفاده می شود که نوع این مهاربندها ممکن
است فلزی بوده و یا از دیواهای برشی بدین منظور استفاده شود به هر حال باید ۳۰
درصد  بارهای جانبی را خود قاب خمشی تحمل نماید (دیوارهای برشی خود انواع مختلفی
دارند مثلا: دیوار برشی با المان مرزی – بدون المان مرزی – با باز شو – بدون باز شو
– دیوار برشی کوپل و….)سیستم های فوق معروفترین و متداولترین سیستم سازه ای می
باشند اکنون به معرفی سیستم های جدید تر می پردازیم.

 

۵: سیستم
طره ای :
این نوع سیستم به ندرت اجرا می شود و
تقریبا بد ترین نوع سازه می باشد چرا که در مقابل بارهای جانبی بسیار ضعیف عمل می
کند.

 

۶: سیستم
فضایی :
عالی ترین و بهترین نوع سازه ای بوده و
کاملترین رفتار در مقابل باهای جانبی و ثقلی دارد اما اجرای ان بسیار مشکل است و
امروزه فقط برای پوشش سقفهای سبک با دهانه های بزرگ استفاده می شود و تنها یک
ساختمان ۲۵ طبقه در هنگ کنگ که بانک مرکزی هنگ کنگ است با این سیستم ساخته شده است.

 

۷: سیستم
معلق :
یکی از معروفترین سیستمها برای پل سازی است
اما در ساختمان سازی و بلند مرتبه سازی هم ندرتا مورد توجه قرار می گیرددر این
سیستم برخی المانها به فرم کششی برای تحمل بارهای ثقلی طرح می شود که اکثرا کابلهای
کششی با مقاومت زیاد می باشند پلهای بزرگ مثل  گلدین گیت در سانفرانسیسکو و ساختمان
۲۵ طبقه ی مرکز پلیس سیاتل با این سیستم طرح شده اند.

 

۸:
سیستم هسته ای :
در این روش بارهای ثقلی توسط یکی از روشهای فوق مثلا
قاب مفصلی طراحی شده و بارهای جانبی بر هسته ی سازه وارد می شود هسته به دو فرم
هسته ی باز و بسته می تواند اجرا شود درحقیقت هسته همان دیوارهای برشی در پروفیلهای
مختلف در مقیاس بزرگ می باشد.مثلا به شکل  
Uکه همان هسته ی باز است.
لازم به ذ کر است که در طراحی هسته بایستی اثر پیچش دقیقا مورد بررسی قرار گیرد اما
به دلیل مشکل بودن محاسبات پیچش در گذشته این بررسی صورت نمی گرفت ولی امروزه به
دلیل وجود ماشینهای حسابگر دقیق اثر پیچش نیز دقیقا مورد محاسبه قرار می گیرد.
مجموعه اپارتمانهای در دست

احداث در منطقه ی شاهگلی تبریز
با این روش ساخته می شود این سیستم برای ساختمانهای بین ۲۰ الی۳۵ طبقه مناسب است.

 

۹:
سیستم قاب محیطی:
عالی ترین و پیشرفته ترین فرم ساختمان سازی می باشد که
برای ساختمانهای بالای ۱۵۰ طبقه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.در این سیستم
بارهای جانبی به قاب محیطی وارد می شود و نیز قاب محیطی خود نمای جالبی به ساختمان
می دهد. برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک که مورد حمله ی تروریستی قرار
گرفت تحت این سیستم ساخته شده بودند. یکی از نکات مهمی که باید در طراحی این سیستم
مورد توجه قرار گیرد بررسی اثر 
shear lag در
قاب محیطی است اگرچه برخی از مهندسین براین باورند که اثر 
shear
lag
 در ان وجود ندارد اما برخی دیگر در وجود این اثر
اصرار میکنند من خودم نیز در وجود اثر 
shear lag در
قاب محیطی معتقدم اما باید گفت که هرگز نمی توان مقدار واقعی این اثر را محاسبه
نمود لذا برای حل این مشکل سیستم زیر پیشنهاد می شود.

 

۱۰:
قاب محیطی مهاربندی شده:
در این حالت کل قاب محیطی توسط مهاربند های کلی
و بزرگ مهاربندی می شود و تنها وجود مهاربندها برای حذف اثر احتمالی 
shear
lag
 میباشد و باز نیروهای جانبی را خود قاب محیطی تحمل
میکند.ساختمانی راکه در جهان با این روش ساخته شده باشد را بنده اطلاع ندارم……

 

۱۱:مجموعه
قاب محیطی
:این سیستم نیز مانند قاب محیطی می باشد با
این تفاوت که ساختمان از چند قاب محیطی تشکیل یافته است به عنوان مثال برج سیرزتاور
در شیکاگو که بلندترین برج امریکا می باشد که از چهار قاب محیطی ساخته شده است.


این مطلب در تاریخ: پنجشنبه 14 خرداد 1394 ساعت: 18:25 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 6

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1,735
بازدید دیروز بازدید دیروز : 2,422
آي پي امروز آي پي امروز : 128
آي پي ديروز آي پي ديروز : 287
بازدید هفته بازدید هفته : 20,488
بازدید ماه بازدید ماه : 50,478
بازدید سال بازدید سال : 124,460
بازدید کلی بازدید کلی : 2,196,068

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.82.78.213
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : یکشنبه 29 بهمن 1396

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت